Os carreiros e peregrinos da fé
DOI:
https://doi.org/10.46551/rvg2675239520252245266Keywords:
Carros de boi, Peregrinos, Festas, Tradição, IdentidadeAbstract
The text highlights the perseverance of ox-cart drivers and pilgrims of faith, farmers who keep alive the tradition of participating in religious festivals in towns in the interior of Goiás, such as Pirenópolis and Petrolina. They leave rural areas with ox carts as a form of gratitude for harvests and rain, performing an ancestral ritual passed down from generation to generation. Despite social changes, this tradition remains strong, attracting new devotees each year and being recognized as an expression of faith and cultural identity in the countryside of Goiás.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Geralda Festas rurais e turismo em territórios emergentes. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, Vol. XV, nº 918, 15 de abril de 2011.
AMARAL, Rita de Cássia de Mello Peixoto. Festa a brasileira: significados do festejar no “país que não é sério”. 1998. Tese (Doutorado em Ciências/ Antropologia Social) – Departamento de Antropologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.
AQUINO, Valéria Leite de. PEREGRINOS DO PAI ETERNO: os carreiros de Damolândia na Festa de Trindade – GO. (Dissertação de Mestrado), UFRJ. 2007.
BRANDÃO, José Carlos. Prece e folia, festa e romaria. Ed. Ideias e letras. 2010.
CHAUL, NASR FAYAD. Caminhos de Goiás: Da construção da decadência aos limites da modernidade - 5ª Ed. UFG, 1988.
D’ABADIA, Maria Idelma. Diversidade e identidade religiosa: uma leitura espacial dos padroeiros e seus festejos em Muquém, Abadiânia e Trindade-GO. Tese, 2010.
DAMATTA, Roberto. Carnavais malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro, 6. ed. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1997.
DEL PRIORE, Mary, Festas e utopias do Brasil colonial. São Paulo: Brasiliense, 2002.
DI MÉO, Guy. A Geografia nas Festas. Cap. 2: Festa e construção simbólica do território Tradução: Elisa Bárbara Vieira D’Abadia, sob a supervisão teórica da Prof ª Drª Maria Idelma Vieira D’Abadia.
ELIADE, Micea. O sagrado e o profano. São Paulo: WMF Martins Pontes, 2018
HOBSBAWN, Eric 1917-2012, Terence Ranger (organizadores)– A invenção das Tradições/tradução de Celina Cardim Cavalcante – 11ª ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz&Terra, 2017.
JAYME, Jarbas; JAYME, José Sisenando. Casas de Deus e Casas dos Mortos. Goiânia: Universidade Católica de Goiás, 2002. v. 1.
KARNAL, Leandro. Santos fortes: raízes do sagrado no Brasil. Ed. Anfiteatro, 2017.
LEMOS, Carlos A.C. O que é patrimônio histórico. São Paulo: Brasiliense, 2000.
NOGUEIRA, Wilson Cavalcanti. Mestre carreiro. Goiânia: Instituto Goiano de Folclore, 1980.
RIBEIRO, Maria Cristina Campos. Mutirões Camponeses: trabalho, devoção e festa em Pirenópolis, Goiás. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2018.
Sites;
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Geancarlo Jayme, Roberta Steward, Maria Idelma Vieira D’Abadia, Mary Anne Vieira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.












Esta obra está licenciada com