Women Doctors Teaching Medicine At A Public University In A Context Of The Feminization Of The Profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/ruc.v27n1a3

Keywords:

Médicas, Ensino superior, Medicina, Feminização, Universidade

Abstract

Objective: to analyze the participation of women doctors in teaching medicine at a public university in a context of increased demand for doctors and the feminization of the profession, as well as their profile and participation in teaching and clinical practice in the public and private sectors. Method: Empirical research of an analytical quantitative-qualitative nature. The unit of observation was a public university that has been offering a medical course for 60 years and the unit of analysis was women doctors who work as professors in the medical course at this university. A universe of 49 doctors were surveyed. The Study was approved by the Research Ethics Committee, Opinion number 1.501.700. In data analysis, the SPSS statistical program was used. Results: Of the medical course professors at the analyzed university, 35.5% are women doctors. Of these, 59.2% have been working for over 20 years and entered medicine when this profession was predominantly male; 49% studied medicine at a public state university; 81.6% work in the public and private sectors, although the majority (55%) dedicate more time to the public sector. Conclusion: The participation of women doctors in medical teaching is consistent with the feminization of this profession observed in Brazil and follows contemporary trends in this profession.

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Author Biographies

Maria Ivanilde Pereira Santos, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Ciências da Saúde. Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Departamento de Saúde Mental e Saúde Coletiva. Montes Claros (MG), Brasil. E-mail: maria.ivanilde@unimontes.br; Telefone: (38)99740-7601; (Autora principal).

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4828-7931

Contribuição específica para o trabalho: Participação e discussão no processo de concepção da proposta e na construção do referencial teórico; Coordenação da parte quantitativa da pesquisa; Capacitação de equipe para aplicação do Survey;  Elaboração e testagem do instrumento de coleta de dados; Participação em todo o processo de coleta, análise estatística e interpretação dos dados da pesquisa; Discussão dos resultados; Consolidação dos resultados da pesquisa; Elaboração do artigo científico para socialização dos resultados.

Maria Alice Ferreira dos Santos , Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Economia aplicada. Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Departamento de Economia. Montes Claros (MG), Brasil. E-mail: maria.alice@unimontes.br; Telefone: (38)99192-6088;

ORCID:  https://orcid.org/0000-0001-5296-642X

Contribuição específica para o trabalho: Análise estatística e participação na análise e interpretação dos dados da pesquisa; Discussão dos resultados; Participação na elaboração do artigo científico para socialização dos resultados.

Camila Lins Rodrigues , Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Economia. Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Departamento de Economia. Montes Claros (MG), Brasil. E-mail: milalins82@gmail.com; Telefone: (31)99244-9640;

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0427-8857

Contribuição específica para o trabalho: Capacitação de equipe para aplicação do Survey;  Participação na análise dos dados e discussão dos resultados da pesquisa; Participação na elaboração do artigo científico para socialização dos resultados.

Emerson Costa dos Santos , Universidade Estadual de Montes Claros

Doutor em Economia aplicada. Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Departamento de Economia. Montes Claros (MG), Brasil. E-mail: emerson.santos@unimontes.br; Telefone: (38)99159-6006;

ORCID:  https://orcid.org/0000-0002-6493-7236

Contribuição específica para o trabalho: Análise estatística e participação na análise e interpretação dos dados da pesquisa; Discussão dos resultados; Participação na elaboração do artigo científico para socialização dos resultados.

Tatiana Fróes Fernandes, Universidade Estadual de Montes Claros

Ciências da Saúde. Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Departamento de Saúde Mental e Saúde Coletiva. Montes Claros (MG), Brasil. E-mail: tatiana.fernandes@unimontes.br; Telefone: (38)99119-8889;

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9178-5613

Contribuição específica para o trabalho: Capacitação de equipe para aplicação do Survey; Participação na análise dos dados e discussão dos resultados da pesquisa; Participação na elaboração do artigo científico para socialização dos resultados.

Vera Lúcia Mendes Trabbold, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Ciências da Saúde. Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Departamento de Saúde Mental e Saúde Coletiva. Montes Claros (MG), Brasil. E-mail: veratrab@hotmail.com; Telefone: (38)98836-0220

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0707-485X

Contribuição específica para o trabalho: Coordenação da pesquisa; Participação e discussão no processo de concepção da proposta e do Referencial Teórico; Participação na elaboração e testagem do instrumento de coleta de dados; Participação na análise e interpretação dos dados e na discussão dos resultados da pesquisa; Participação na elaboração do artigo científico para socialização dos resultados.

References

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Published

2025-03-04

How to Cite

SANTOS, Maria Ivanilde Pereira; SANTOS , Maria Alice Ferreira dos; RODRIGUES , Camila Lins; SANTOS , Emerson Costa dos; FERNANDES, Tatiana Fróes; TRABBOLD, Vera Lúcia Mendes. Women Doctors Teaching Medicine At A Public University In A Context Of The Feminization Of The Profession. Revista Unimontes Científica, [S. l.], v. 27, n. 1, 2025. DOI: 10.46551/ruc.v27n1a3. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/8258. Acesso em: 17 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais