Teaching in Higher Education: reflections about teaching practice in the initial training process in the Pedagogy course

Authors

  • Guiomar Reis Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Edna Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG) http://orcid.org/0000-0002-7310-2951

Abstract

The educational process has its genesis in a variety of internal and external factors that interact with each other and interfere in school daily life and consequently in pedagogical practice. The university teaching, responsible for the initial formation of teachers in the Pedagogy course, in articulation with the Didactic discipline, if taught in articulation with the research, can contribute to the awareness of the academic in the initial formation process, helping them in the awareness that the The schooling of a society like the present one has consequences in the mediation between knowledge and power, since education in this new world order has social, political and economic aspects. In this conception of education, teacher education is aligned with historical and social challenges, and the school, as a formal and systematized institution of education, has the obligation to make accessible to all the appropriation of universally constituted knowledge and culture through action. that enables reflexivity and critical analysis of the world. From this postmodern trend of education, this article aims to reflect on university teaching, its contributions to initial education in a perspective of practical teaching articulated research, therefore, endowed with criticality and the contributions of Didactic discipline to implementation of the students' scientific culture. The reflections presented are the result of individual and collective confrontations, generated by the encounter of theoretical and practical conceptions that we experience in the formative spaces.

Keywords: Education. Didactics. Teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, I. (Org.). Escola reflexiva e nova racionalidade. São Paulo: Artmed, 2001.

ANDRÉ, M. E. D. A.; DARSIE, M. P. Novas práticas de avaliação e a escrita do diário: atendimento às diferenças? In: ANDRÉ, M. E. D. A. (Org.). Pedagogia das diferenças na sala de aula. Campinas: Papirus, 1999.

BARROSO, J. Formação, projeto e desenvolvimento organizacional. In: CANÁRIO, R. (Org.). Formação e situações de trabalho. Porto: Porto, 1997.

CANDAU, Vera Maria (org.). A Didática em Questão. 28ª. Petrópolis: Vozes, 2008.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: ARTMED, 2005.

FÁVERO, M. L. A. Produção e apropriação do conhecimento na universidade. Campinas: Papirus, 1994.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Cortez, 1972.

GARCIA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Porto: Dom Quixote, 1992.

GARCIA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1999.

HELLER, A. Cotidiano e História. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

KENNEDY, Donald. Academic Duty. Cambridge, EUA, Inglaterra: Harvard University Pres, 1997.

LIBÂNEO, J. C. Fundamentos Teóricos e Práticos do Trabalho Docente – Estudo introdutório sobre a pedagogia e a didática. Tese de Doutorado em Educação. PUCSP, 1990.

LOPES, A. O. Relação de interdependência entre ensino e aprendizagem. In: VEIGA, I. P. A. (org.) Didática: o ensino e suas relações. 5. ed. Campinas: Papirus, 1996.

MARQUES, M.O. Formação do Profissional da Educação. Unijui: Injui, 2000.

NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, Antônio. Educação e formação ao longo da vida. CRE Mário Covas/SEE, SP. – entrevista concedida por e-mail em outubro de 2004 ao CRE Mario Covas/SEE – SP. Disponível em www.crmariocovas.sp.gov.br/acesso. Acesso em agosto, 2014.

ROSA, D. E. G. Investigação-ação colaborativa: uma possibilidade para a formação continuada de professores universitários. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

SANTOS, Lucíola Licinio de C. P. A implantação de políticas do Banco Mundial para a formação docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 111, p. 172-18, dez. 2000.

TARDIF, M; Lessard, C; GAUTHIER, C. (Org.). Formação de Professores e Contextos Sociais: perspectivas internacionais. Trad. Emília Laura Seixas. Porto: Rés, 1997.

Published

2014-12-20