O TRABALHO PEDAGÓGICO DE MATEMÁTICA E A LITERATURA INFANTIL:

A GIRAFA E O MEDE-PALMO.

Authors

  • Amanda Ribeiro da Silva Universidade Estadual de Montes Claros
  • Francely Aparecida dos Santos Universidade Estadual de Montes Claros

DOI:

https://doi.org/10.46551/259498102025015

Keywords:

Aprendizagem, Ensino, Literatura Infantil, Matemática

Abstract

This article aims to discuss the importance of the pedagogical work of Mathematics and Children's Literature in the daily classroom; and to discuss mathematical ideas through Children's Literature demonstrated by students in the 2nd year of schooling. Mathematics worked in a concrete and playful way can make students' learning easier and more enchanting. This article is based on a qualitative approach, followed by a review of narrative literature and a field research, with a class of 2nd graders from the Initial Years. As a result of the implementation of didactic and pedagogical activities, we point out that the use of Children's Literature in Mathematics classes provides an opportunity for reflection or dialogue about the elements, aspects, ideas, mathematical concepts and other areas of knowledge, such as Portuguese, Geography, History, Sciences and others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Maria Cecília Graciocli. As inter-relações entre iniciação matemática e alfabetização. In: NACARATO, Adair Mendes; LOPES, Celi Espasandin. Escritas e Leituras na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 143-162.

BALDOW, Rodrigo. Ensinando Matemática através da Literatura Infanto-Juvenil. In: CD. IV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. Aracaju: UFS, 2010.

BASSOLI, Fernanda. Atividades práticas e o ensino-aprendizagem de ciência(s): mitos, tendências e distorções. Ciência & Educação, v. 20, p. 579-593, 2012.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997.

COELHO, Novaes Nelly. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

DALMÁS, Angelo. Planejamento participativo na escola. Petrópolis: Vozes, 2008.

DANYLUK, Ocsana Sônia. Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. 5. ed. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2015.

FLEMMING, Diva Marília; LUZ, Elisa Flemming; MELLO, Ana Claudia Collaço de. Tendências em educação matemática. 2ª ed. Palhoça: Unisul Virtual, 2005.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LORENZATO, Sérgio (org.). O Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

SMOLE, Kátia Cristina Stocco; CÂNDIDO, Patrícia Terezinha; STANCANELLI, Renata. Matemática e Literatura Infantil. 4 ed. Belo Horizonte: Editora Lê, 1998.

SMOLE, Katia Cristina Stocco. Matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SMOLE, Kátia Cristina Stocco; DINIZ, Maria Ignez. (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.

Published

2025-04-30

How to Cite

Ribeiro da Silva, A., & Aparecida dos Santos, F. (2025). O TRABALHO PEDAGÓGICO DE MATEMÁTICA E A LITERATURA INFANTIL:: A GIRAFA E O MEDE-PALMO. Revista Ciranda, 9(01), 67–84. https://doi.org/10.46551/259498102025015

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.