O Contexto Histórico da Educação Ambiental no Amazonas: uma revisão bibliográfica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/rc24482692202324%20

Keywords:

Acidentes ambientais, contexto histórico, implementação

Abstract

A preocupação de cientistas, educadores, filósofos, poetas e observadores quanto ao afastamento do homem em relação a natureza vem de muitos séculos. Nesse sentido, este trabalho objetivou analisar o contexto histórico da Educação Ambiental no Amazonas no período de 2008 á 2021, através de uma revisão bibliográfica traçando os pontos relevantes nesse processo, que contribuíram no fortalecimento da EA nos últimos anos. Para a coleta de dados foram utilizadas as bases de dados SCIELO, Google acadêmico, Google Scholar, Capes e Plataforma Sucupira, não foi limitado idioma na tentativa de obter quantidade relevante de referencial teórico, para coleta de dados reuniu-se informações fornecidas e divulgadas sem considerar o período de publicação. An average of 43 scientific works, including articles, dissertations, and theses, were found. Of these, only 20 were selected according to the inclusion and exclusion criteria. All of these works were published in the Portuguese language. No que se refere a uma Educação Ambiental no Amazonas é urgente a necessidade de que ela seja participativa, transformadora e emancipatória, em busca da transição da consciência ingênua à consciência crítica. To achieve praxis (reflection-action), Freire's proposed generative themes can contribute to addressing the dichotomy between society/culture and nature and, in this sense, realize the attributes of EE from a Critical-Transformative perspective.

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Author Biographies

Manuel Saldanha Barbosa, Federal University of Amazonas – UFAM, Humaitá (AM), Brazil

He holds a Bachelor's degree in Pedagogy from the Federal University of Amazonas (INC/UFAM). Currently, he is pursuing a Master's degree in Environmental Sciences in the Graduate Program at the Institute of Education, Agriculture, and Environment at the Federal University of Amazonas (IEAA/UFAM).

Address: Rua 29 de agosto - Bairro Centro nº 786 - Telefone: (92) 3305-1181/Ramal 2198, Humaitá, AM, Brazil, CEP 69.800-000.

Renato Abreu Lima, Federal University of Amazonas – UFAM, Humaitá (AM), Brazil

He holds a Bachelor's degree in Biological Sciences from São Lucas College (FSL), a Master's degree in Regional Development and Environment from the Federal University of Rondônia (UNIR), and a Ph.D. in Biodiversity and Biotechnology from the Federal University of Amazonas (UFAM). Currently, he is a Professor at the Federal University of Amazonas (UFAM) and is a Ph.D. in the field of Biodiversity and Bioprospecting. He works in the areas of Ethnobotany, Environmental Education, and Environmental Sciences.

Endereço: Rua 29 de agosto - Bairro Centro nº 786 - Telefone: (92) 3305-1181/Ramal 2198, Humaitá, AM, Brazil, CEP 69.800-000.

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Published

2023-09-25

How to Cite

BARBOSA, M. S.; LIMA, R. A. O Contexto Histórico da Educação Ambiental no Amazonas: uma revisão bibliográfica. Revista Cerrados, [S. l.], v. 21, n. 02, p. 182–200, 2023. DOI: 10.46551/rc24482692202324 . Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/6136. Acesso em: 14 may. 2024.

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