LEVEL OF PHYSICAL ACTIVITY AND MENTAL WELL-BEING OF PHYSICAL EDUCATION STUDENTS AFTER THE PANDEMIC

Authors

  • Larissa Silva Magalhães Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Jessiane Almeida Soares Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Adelson Fernandes da Silva Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

DOI:

https://doi.org/10.46551/rn2023142200078

Keywords:

Physical Activity, Mental health, Pandemic

Abstract

The objective of the study was to analyze the mental well-being and evaluate the current level of physical activity of Physical Education students in the post-pandemic period. This is a descriptive, quantitative and cross-sectional study. The population consisted of Physical Education students from Unimontes. Three questionnaires arranged in Google Forms were used to obtain the results, the sociodemographic questionnaire, the Anxiety, Depression and Stress Scale (DASS-21) and the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). Data were analyzed using descriptive statistics with values ​​in percentages. For association of variables, the chi-square test was used (p=<0.05). The main results indicated 41.66% for depression, 47.21% for anxiety and 44.43 for stress, in relation to moderate, severe and extremely severe levels. 97.2% of students are practitioners of physical activity. There was no association between the variables, levels of physical activity and depression (p= 0.47) and stress (p=0.27). For anxiety, there was an association with the level of physical activity (p=0.01). It is concluded that students are active and a considerable percentage of academics suffer some kind of impact on mental well-being.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEZERRA, A. C. V.; SILVA, C. E. M. D.; SOARES, F. R. G.; SILVA, J. A. M. D. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Ciência & Saúde Coletiva 2020; v. 25, n.1, p. 2411-2421.

COAKLEY, K. E.; LARDIER, D. T.; HOLLADAY, K. R.; AMORIM, F. T.; ZUHL M. N. (2021) Comportamento de atividade física e saúde mental entre estudantes universitários durante o bloqueio do COVID-19. Rev Fronteiras no esporte e vida ativa 2021; 3:682175.

ESPINEL, A. S. et al. Niveles de actividad física y de salud mental de los estudiantes universitarios. Revista Clic 2022; v. 6, n.1, p. 7.

HAN, S. S.; Ke Y. Z.; WANG, G. X.; MENG, S. Q.; LI, Y. X.; CUI, Z. L., et al. Comportamento de exercícios físicos de estudantes universitários chineses, emoções negativas e sua correlação durante o surto de COVID-19. Int. J. Ambiente Res. Saúde Pública 2022, p. 19.

KHAN, A. H.; SULTANA, M. S.; HOSSAIN, S.; HASAN, M. T.; AHMED, H. U.; SIKDER, M. T. The impact of COVID-19 pandemic on mental health & wellbeing among home-quarantined Bangladeshi students: A cross-sectional pilot study. Journal of affective disorders, 2020; v. 277, p. 121-128.

MATSUDO, S.; ARAÚJO, T.; MATSUDO, V.; ANDRADE, D.; ANDRADE, E.; OLIVEIRA, C.; et al. Questionário Internacional de Atividade Física (IPAQ): estudo de validade e reprodutibilidade no Brasil. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2001; 6(2):5-12.

MELO, A. B.; CARVALHO, E. M.; SANTOS DE SÁ, F. G.; CORDEIRO, J. P.; LEOPOLDO, A. S.; LEOPOLDO, L. A. P. Nível de atividade física dos estudantes de graduação em educação física da universidade federal do Espírito Santo. J. Phys. Educ. 2016 v. 27, e2723.

MAIA, B. R.; DIAS, P. C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e 2000 67.

RIBEIRO, B. F. L.; SILVA, J. F. A.; SILVA, S. F. N.; LINHARES, J. N. S.; LIMA, M. B. S.; REBÊLO, V. C. N. et al. O impacto da pandemia da COVID-19 no comportamento sedentário e inatividade física em estudantes universitários. Rev Bras Fisiol Exerc 2022; 21(1):26-35.

SILVA, S. M.; ROSA, A. R. O impacto da Covid19 na saúde mental dos estudantes e o papel das instituições de ensino como fator de promoção e proteção. Rev Prâksis 2021; (2):189–206.

TOTI, T. G.; BASTOS, F. A.; Rodrigues P. F. Fatores associados à ansiedade e depressão em estudantes universitários do curso de educação física. Revista Saúde Física & Mental 2019; v. 6, n. 2, p. 21-30.

VIGNOLA, R.; TUCCI, A. Adaptation and validation of the Depression Anxiety and Stress Scale (DASS) to Brazilian Portuguese. Journal of Affective Disorders. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jad.2013.10.031 Acesso em: 13 dez. 2022.

VIGNOLA, R. C. B. Escala de depressão, ansiedade e estresse (DASS): adaptação e validação para o português do Brasil. 2013. 80 f. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Santos, 2013.

VILELA, H. F. S.; SILVA, P. L. A. Avaliação do nível de estresse, qualidade do sono, ansiedade e depressão em estudantes do curso de fisioterapia durante o distanciamento social. Escola de Ciências Sociais e Saúde, 2021.

World Health Organization [WHO]. Report off the WHO-China Joint Mission on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19); 2020. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43736/9789241595896_eng.pdf?seq nce=1&isAllowed=y. Acesso em: 01 dez. 2022.

Published

2023-10-31 — Updated on 2023-12-06

Versions

How to Cite

SILVA MAGALHÃES, L.; ALMEIDA SOARES, J.; FERNANDES DA SILVA, A. LEVEL OF PHYSICAL ACTIVITY AND MENTAL WELL-BEING OF PHYSICAL EDUCATION STUDENTS AFTER THE PANDEMIC. RENEF, [S. l.], v. 14, n. 22, p. 72–82, 2023. DOI: 10.46551/rn2023142200078. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/6298. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)