OLHAR ATRAVÉS DA LENTE:
A FOTOGRAFIA COMO FERRAMENTA DIDÁTICA NO ENSINO DE HISTÓRIA.
DOI:
https://doi.org/10.46551/259498102025012Keywords:
Ensino. Fotografias. História.Abstract
This research aims to present the development of a methodology that uses photography in the classroom to promote learning and understanding of historical time. This methodology was developed during the history teacher's supervised internship at the João de Deus Dias State School for elementary school students. To achieve this goal, the research analyzed photography from two perspectives: as a historical source and as a language, using the theoretical contributions of Kossoy (2007) and Le Goff (1996). The students examined photographs from their family collections, comparing them with contemporary images. Based on this analysis, they developed historical narratives that highlight historical time, emphasizing ruptures and transformations over time.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JUNIOR, Durval Muniz. Fazer defeitos nas memórias: para que servem o ensino e a escrita da história. In: MONTEIRO, Ana Maria; ROCHA, Elenice Aparecida Bastos; RESNIK, Luis; GONÇALVES, Márcia de Almeida (org.). Qual o valor da história hoje?. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012. p. 21 - 39.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70: LDA, 2009.
BARROS, José D’Assunção. O tempo dos historiadores. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2013.
BICALHO, Lucas Matheus Araujo. Análise imagética de um crime nas capas da revista Veja, Época e IstoÉ: o caso de Isabella Nardoni (2008-2010). Monografia (Graduação Licenciatura em História) - Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, 2023. 67, p.
BLOCH, Marc. Apologia da História. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
CAIMI, Flávia Eloisa. Qual é o lugar do ensino médio na escolarização e em que consiste a especificidade da História no ensino médio?. In: ZAMBONI, Ernesta; GALZERANI, Maria Carolina B.; PACIEVITCH, Caroline (org.). Memória, sensibilidades e saberes. Campinas, SP: Editora Alínea, 2015. p. 409 - 422.
GEVAERD, Rosi Terezinha Ferrarini. A narrativa histórica como uma maneira de ensinar e aprender história: o caso da história do Paraná. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 25., 2009, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: ANPUH, 2009. p. 1 - 10
KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2007.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 4 Ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1996.
MENESES, Ulpiano Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11 - 36, 2003.
RAMOS, Matheus Mazini. A fotografia e o tempo. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2012.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1994.
SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. 9 ed. São Paulo, SP: Editora Brasiliense, 1990.
SEFFNER, Fernando. Aprender e ensinar história: como jogar com isso?. In: GIACOMONI, Marcelo Paniz; PEREIRA, Nilton Mullet. Jogos e ensino de história. Porto Alegre, RS: Editora Evangraf, 2013. p. 25 - 4.