The geograms of the Bahia and Minas Railway in the municipality of Ladainha-MG: between the peak and decline

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/rc24482692202509

Keywords:

Raiwal heritage, Mucuri Valley, Collective memory, Landscape

Abstract

This study analyzes the historical, material, and symbolic impacts of the Bahia and Minas Railway (EFBM) in Ladainha, Minas Gerais. Operating for 85 years (1881-1966), the railway was essential for regional integration and socioeconomic development. Its deactivation during the early years of the Civil-Military Dictatorship led to the removal of tracks, the scrapping of locomotives, and the forced transfer of hundreds of railway workers. Based on Augustin Berque’s theory of geograms, this research investigates the material and immaterial marks of the railway in the landscape and local collective memory. The methodology includes documentary analysis, interviews, mapping, and assessment of the remaining structures. In 1966, Ladainha had 34 railway buildings, many of which, by 2022, had been demolished, abandoned, or repurposed. The study highlights the absence of effective heritage preservation policies and the need for public actions to protect this legacy. Additionally, it suggests alternatives such as cycling tourism and museum spaces to strengthen local historical awareness. It concludes that, despite the physical absence of the railway, its influence remains alive in Ladainha’s identity and landscape.

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Author Biographies

Sérgio Lana Morais, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais – IFNMG, Teófilo Otoni (MG), Brasil

É graduado em Geografia pelo Centro Universitário do Leste de Minas Gerais (UNILESTE-MG), mestre em Sustentabilidade Socioeconômica e Ambiental pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) e doutor em Geografia - Tratamento da Informação Espacial pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG). Atualmente é professor da carreira do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG), Campus Teófilo Otoni.

Endereço: Rua Mocambi, 295, Bairro Viriato, Teófilo Otoni, Minas Gerais, Brasil, CEP: 39.800-430.

Rodrigo Corrêa Teixeira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC/MG, Belo Horizonte (MG), Brasil

É graduado em Geografia, mestre em Geografia e doutor em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é Professor do Programa de Pós-graduação em Geografia - Tratamento da Informação Espacial e do Departamento de Relações Internacionais da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG).

Endereço: Av. Itaú, nº 505 - Prédio Emaús - Dom Cabral, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, CEP: 30.535-012.

Sandro Laudares, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC/MG, Belo Horizonte (MG), Brasil

É graduado em Ciência da Computação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG), mestre em Engenharia de Sistemas de Informação pela University Of Manchester Institute Of Science And Technology (UMIST) e doutor em Geografia/Tratamento da Informação Espacial pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG). Atualmente é Professor do Programa de Pós-graduação em Geografia - Tratamento da Informação Espacial da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG).

Endereço: Av. Itaú, nº 505 - Prédio Emaús - Dom Cabral, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, CEP: 30.535-012.

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Published

2025-05-02

How to Cite

MORAIS, Sérgio Lana; TEIXEIRA, Rodrigo Corrêa; LAUDARES, Sandro. The geograms of the Bahia and Minas Railway in the municipality of Ladainha-MG: between the peak and decline. Revista Cerrados, [S. l.], v. 23, n. 01, p. 218–251, 2025. DOI: 10.46551/rc24482692202509. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/8723. Acesso em: 18 dec. 2025.

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