Difficulties in Formation Geographical Thinking in High School Students
DOI:
https://doi.org/10.46551/rc24482692202432Keywords:
Pedagógicos Callenges, High School/Geography, Comprehensive Education, Student training, Geographical ThinkingAbstract
This research is a study that addresses the difficulties of teaching geographic thinking to high school students, based on the importance of the student's comprehensive training, providing an understanding of the social, economic, political and environmental dynamics that permeate geographic space. The work presented here aims to show the difficulties faced by high school Geography teachers in teaching the importance of geography in civic education. The investigation was conducted through a qualitative approach, focusing on an in-depth and contextualized understanding of the phenomenon in question, based on discussions and readings carried out during classes in the Epistemology of Geography Teaching discipline, proposed by Prof. Dr. Fernando Sobrinho - UnB. The reading and analysis of the proposed texts enabled a study, which highlights trends, gaps and areas for improvement in the way of teaching Geography in High School, proposing improvements, especially in High School at the Centro de Ensino em Periodo Integral João Honorato. This approach made it possible to identify challenges, good practices and possible areas for improvement, contributing to the continuous development of pedagogical practice and the improvement of Geography teaching and learning in high school at this school unit.
Downloads
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história, geografia / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.
CACETE, N. N. O ensino de geografia: temas e importância social. In: HARACENKO, Adélia A. S. et al. (org.). Geografia: temas e reflexões. Maringá: Eduem, 2015.
CALLAI, H. C. et al. O ensino de Geografia nos trabalhos apresentados no XI Enanpege. Revista da Associação Nacional de Pós-graduação e pesquisa em geografia (Anpege), [S./l.], v. 12, n. 18, especial, p. 43-55, 2016.
CAVALCANTI, L. S. Permanências, persistências e desafios de renovações no/do ensino de Geografia: um balanço do contexto brasileiro nas últimas décadas. In: CAVALCANTI, L. S. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: Alfa Comunicação, 2019.
CORDEIRO, J. M. P.; OLIVEIRA, A. G. A aula de campo em geografia e suas contribuições para o processo de ensino-aprendizagem na escola. Geografia (Londina), [S./l.], v. 20, n. 2, p. 99-11, 2011. Disponível em http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/7416. Acessado em 20.Abr.2020.
HAGEMEYER, R. C. C. Dilemas e desafios da função docente na sociedade atual: os sentidos da mudança. Educar, Curitiba, n.24, p. 67-85, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n24/n24a04.pdf. Acesso em: 11 dez. 2018.
KAERCHER, N. A. Desafios e Utopias no Ensino de Geografia. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et al. (Org.) Geografia em Sala de Aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: AGB, Seção porto Alegre, 2003.
LIBÂNEO, J. C. A teoria do ensino para o desenvolvimento humano e o planejamento de ensino. Revista Educativa. Goiânia, v. 19, n. 2, p. 353-387, maio/ago. 2016.
LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da Escola – Teoria e Pratica. Goiania: Alternativa, 2004.
PIMENTA, S. G. Para uma re-significação da didática – ciências da educação, pedagogia e didática (uma revisão conceitual e uma síntese provisória). 5. ed. São Paulo, Cortez, 2008.
SOUZA, S. O. O professor de sala de aula: as mazelas de uma profissão. Revista Científica Eletrônica de Ciências Sociais da Eduvale, [S./l.], v. 4, nº 6, p. 1-9, 2011.
VEIGA, I. P. A. Organização didática da aula: um projeto colaborativo de ação imediata. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Revista Cerrados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
In this journal, the copyrights for published articles belong to the author (s), with the rights of the first publication belonging to Revista Cerrados. The articles are publicly accessible, free to use, their own assignments, educational assignments and non-commercial applications.












