Análise de acessibilidade e proposta de solução otimizada para a localização das escolas públicas municipais na cidade de Montes Claros – MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/rvg2675239520232531561

Keywords:

Location optimization, Geographic Information System, Montes Claros – MG

Abstract

The accelerated urbanization of Brazilian cities has posed challenges for the organization of urban space, resulting in the convergence of a set of actions with a view to planning and regulating interventions in the territory. Despite advances in this direction, some themes still lack guidelines, such as the agenda on the location of public schools. Without criteria, especially accessibility, the result is long home-school journeys. In this context, this work aims to propose an optimized location for municipal public schools in the city of Montes Claros - MG, using the facility location tool of TransCAD. Before indicating the solution, the accessibility of the residents is analyzed based on the indicators proposed by Brau, Mercê and Tarrago (1980), as a function of the student-school walking distance, using the Service Area function of ArcGIS. It can be seen that the walking distance from home to school for city residents is more than 1,000 m in most of the urban area. The optimized proposal presents a considerable improvement in the accessibility of the residents. The research presents fundamentals that corroborate for the reduction of the student-school path in Montes Claros – MG.

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Author Biographies

Rodrigo Marques do Nascimento, Universidade de Brasília

Doutorando em Engenharia Civil – UnB. Professor efetivo do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG.

Narciso Ferreira dos Santos Neto, Universidade Estadual de Montes Claros

Professor do Departamento de Administração - Universidade Estadual de Montes Claros-UNIMONTES. Professor do Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional e Sistemas/ UNIMONTES,  do Mestrado Associado UFMG/UNIMONTES em Sociedade, Ambiente e Território e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Social. Doutor em Engenharia de Transportes pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ e Mestre em Engenharia de Transportes pelo Instituto Militar de Engenharia-IME.

Daniel Coelho de Oliveira, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutor em Ciências Sociais pelo CPDA/UFRRJ. Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Professor no Departamento de Ciências Sociais da UNIMONTES e Professor permanente do Mestrado Associado UFMG-UNIMONTES em Sociedade, Ambiente e Território e Desenvolvimento Social. - Unimontes.

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Published

2023-09-05

How to Cite

Nascimento, R. M. do, Santos Neto, N. F. dos, & Coelho de Oliveira, D. (2023). Análise de acessibilidade e proposta de solução otimizada para a localização das escolas públicas municipais na cidade de Montes Claros – MG. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 5(02), 531–561. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520232531561