THE DEVALUATION OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOLS AND THE CHALLENGES FACED BY TEACHERS

Authors

  • Rosilene Rodrigues Pinheiro Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Márcio Vidigal Miranda Júnior Centro Universitário Academia - UniAcademia

DOI:

https://doi.org/10.46551/rn20251622500115

Keywords:

Physical education. Devaluation. Public policies.

Abstract

This article investigates the devaluation of school Physical Education and its implications for teachers and students. Although it plays an important role in the holistic development of students, the subject is often treated as a recreational activity. This generates significant challenges, such as a lack of resources, inadequate infrastructure, and its perception as inferior within the curriculum. The research, conducted

through an integrative literature review from 2010 to 2023, analyzed 14 studies. The main objective of this investigation is to understand the underlying causes of the devaluation of Physical Education in schools, aiming to identify the factors contributing to this scenario and propose strategies to promote greater recognition of the subject in the school context. The data indicate that the lack of recognition and investment in the subject harms the quality of lessons and contributes to a negative school environment. To reverse this situation, it is necessary to promote the value of the subject through continuous teacher training and public policies that emphasize its importance. The study concludes that the devaluation begins with professionals and extends to the governmental sphere, requiring a comprehensive transformation in perceptions and practices related to Physical Education in schools.

Keywords: Physical education. Devaluation. Public policies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL J. M. V. A importância do trabalho do professor de educação física escolar para o desenvolvimento da coordenação motora fina e para o aprendizado da escrita de crianças na educação básica. 2021. 77 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Educação Básica, Universidade de Uberaba, Uberlândia/MG, 2021.

ARAUJO V. P. et al. UMA ANÁLISE ACERCA DA DESVALORIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR ATUALMENTE. Humanas em Perspectiva, v. 9, 2023. Disponível em: https://periodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/1483 . Acesso em 07 ago. 2024.

BOZOKI, K. S.; BRESSAN, J. C. M. Os desafios da prática pedagógica em educação física e suas soluções apresentadas por professores. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023013, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8671865. Acesso em 09 ago. 2024.

BUENO E. M. D. C. A desvalorização da educação física na escola: contribuições a partir da pedagogia histórico-crítica. 2023. 47 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Educação Física, Faculdade de Educação Física e Dança, Universidade Federal de Goiás, Goiânia/ GO, 2023.

DAMAZIO, M. S.; SILVA, M. F. P. O ensino da educação física e o espaço físico em questão. Pensar a prática, v. 11, n. 2, p. 189-196, 2008.

FIGUEIROA, Ana Paula Rodrigues; CAETANO, Lucas Andrade; AMORIM, Marcos Souza de. Influência da meritocracia no currículo: a desvalorização da Educação Física escolar. 2016. Disponível em: http://repositorio.asces.edu.br/handle/123456789/362. Acesso em: 07 ago. 2024.

ARAUJO G.; CUNHA W. H. T.; LIMA I. R. H. A desvalorização da educação física no contexto social. 2018.

MAIA F. E. S.; SANTIAGO J. S.; PEREIRA J. M. S.; ESTÁCIO V. S.; LIMA, R. W. G. Memórias e reflexões sobre a desvalorização da educação física na escola brasileira. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 1–12, 2019.

MORAIS, Charlene Priscila Herculano de. Apontamentos e preocupações relativos às principais dificuldades enfrentadas pelo professor de educação física que leciona em escolas públicas. 2016. Disponível em: http://www.monografias.ufop.br/handle/35400000/267. Acesso em: 09 ago. 2024.

NOGUEIRA S. A.; SAMPAIO R. C. J.; MORAIS V. L. O.; PEREIRA K. J. A. Dilemas enfrentados pelo professor de Educação Física da rede pública. Ágor@-Revista Acadêmica de Formação de Professores, v. 2, n. 3, 2017. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/formacao/article/view/724. Acesso em 09 ago.2024

PELLOZO N. G. Abandono do trabalho docente: desafios e dificuldades na docência em Educação Física. 2016. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Faculdade de Educação Física e Dança, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

PRANDINA, Marilene Zandonade; DOS SANTOS, Maria de Lourdes. A Educação Física escolar e as principais dificuldades apontadas por professores da área. Horizontes-Revista de Educação ISSN 2318-1540, v. 4, n. 8, p. 99-114, 2016.

PROENÇA, F. S. Desvalorização da Educação Física Escolar. Repositório institucional Faema, Rondônia, 2017.

SANTOS, Nilvania Souza; DE SOUZA MENDES, Jéssica; LADISLAU, Carlos Rogério. Educação física escolar: dificuldades e estratégias. In: V Congresso Sudeste de Ciências do Esporte. 2014.

SILVA E.C.; SANTIAGO M. L. As dificuldades encontradas pelos professores nas aulas de educação física em escolas públicas de boa hora–PI. Revista form@re em novo endereço, v. 6, n. 2, 2018.

Published

2025-05-20 — Updated on 2025-06-11

Versions

How to Cite

RODRIGUES PINHEIRO, Rosilene; VIDIGAL MIRANDA JÚNIOR, Márcio. THE DEVALUATION OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOLS AND THE CHALLENGES FACED BY TEACHERS. RENEF, [S. l.], v. 7, n. 10, p. 35–45, 2025. DOI: 10.46551/rn20251622500115. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/8822. Acesso em: 17 dec. 2025.