Multiliteracy and teacher training: a study about the profile of graduates of the Unimontes’ Pedagogy course

Authors

Abstract

The research performed is located within the field of teacher training in the context of multiple literacy, and aimed to survey and examine the profile of students in the Pedagogy course of the Unimontes, with attention to variables such as age, race, gender, parental schooling, among others. We consider that the construction of a profile of the graduates is important to understand who are the students entering the university in the recent scenario of integration of low-income groups into the Brazilian higher education system. In order to raise this profile, we carried out an exploratory study that involved a bibliographical study and a field research. As data collection technique, we initially used questionnaires that were answered by 28 students, that is, 73% of the total students of the selected class. In order to deepen the study, we later resorted to focus groups. The data crossing of the questionnaires with the focus groups indicates that the study subjects are low-income students, mostly young brown females, stemming from public schools, and whose parents predominantly do not have higher education, with records of illiterate and semi-illiterate parents. We emphasize that these students have a notion of vocation as an explanation for choosing the course, and an understanding of Pedagogy as a space that is limited to working with children. The research presents a set of elements that contribute to the consideration of teacher training.

Keywords: Teacher Training. Pedagogy. Profile of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Jorge Luiz; BRANDÃO, André. Conectando saberes: jovens de origem popular e o difícil caminho para a universidade. In: BARBOSA, Jorge Luiz; BRANDÃO, André; PINTO, Giselle. (Org.). Jovens de camadas populares e universidade. Niteroi: UFF, 2007, p. 9-22.

BATISTA, Antonio Augusto Gomes. Os(as) professores(as) são não leitores(as). In: MARINHO, Marildes; SILVA, Ceres Salete Ribas. (Org.). Leituras do professor. Campinas: Mercado das Letras, 1998, p. 23-59.

BOURDIEU, Pierre; CHAMPAGNE, Patrick. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. (Org.). Pierre Bourdieu: escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1991, p. 217-227.

BRITTO, Luiz Percival Leme. Leitor interditado. In: MARINHO, Marildes; SILVA, Ceres Salete Ribas. (Org.). Leituras do professor. Campinas: Mercado das Letras, 1998, p. 61-78.

CHAUI, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

FREIRE, Paulo. Entrevista. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 1, p. 5-12, jan./fev. 1995.

GOMES, Alfredo Macedo. As reformas e políticas da educação superior no Brasil: avanços e recuos. In: MANCEBO, Deise; SILVA JR., João dos Reis; OLIVEIRA, João Ferreira de. (Org). Reformas e políticas: educação superior e pós-graduação no Brasil. Campinas: Alínea, 2008, p. 23-51.

GOMES, Nilma Lino; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. (Org.). Experiências étnico-culturais para a formação de professores. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATPSITICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua — PNAD 2018. Brasília: IBGE, 2019.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Resultados preliminares PISA 2009. Brasília: INEP, 2009.

KRAMER, Sonia. Alfabetização, leitura e escrita: formação de professores em curso. São Paulo: Ática, 2001.

LERNER, Delia. Ler e escrever na Escola: o real, o possível e o imaginário. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LIMA, Maria de Lourdes Rocha. A memória educativa no projeto de formação de professores do Ensino Superior: o fazer é sobretudo criação. 1995. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais. Ciclo inicial de Alfabetização, Caderno 1, versão preliminar. Belo Horizonte: SEE/CEALE, 2003.

MORGAN, David L. Focus group as qualitative research. 2. ed. London: Sage Publications, 1997.

PERROTI, Edmir. Uma pesquisa entre dois tempos culturais. In: BAJARD, Élie. Caminhos da escrita: espaços de aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002, p. 19-28.

PIZZOL, Silvia Janine Servidor de. Combinação de grupos focais e análise discriminante: um método para tipificação de sistemas de produção agropecuária. Revista de Economia e Sociologia Rural, Brasília, v. 42, n. 3, p. 451-468, jul./set. 2004.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão. Dimensões pedagógicas e políticas da formação contínua. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (Org.) Caminhos da profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 2001, p. 123-136.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SODRÉ, Muniz. Cultura, diversidade cultural e educação. In: TRINDADE, Azoilda Loretto; SANTOS, Rafael. (Org.). Multiculturalismo: mil e uma faces da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000, p. 17-32.

TRAD, Leny A. Bomfim. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 777-796, 2009.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro et al. Licenciatura em Pedagogia: realidades, incertezas, utopias. Campinas: Papirus, 1997.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (Org). Caminhos da profissionalização do magistério. 2.ed. Campinas: Papirus, 2001.

Published

2019-08-20