Anthropology and Heritage Education in a riverside community affected by a dam

Authors

  • Givanilton de Araújo Barbosa Universidade Federal da Paraiba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.46551/alt0601202406

Keywords:

Educação Patrimonial, Ribeirinhos, Atingidos por barragens, Patrimônio Cultural, Fotografias

Abstract

This study analyzes the proposal for Heritage Education in a community affected by a dam. It reviews its general and specific objectives, such as recovering material and immaterial cultural heritage, studying the foundations and principles of Heritage Education in the classroom and how old photographs were collected. The methodology was based on the bibliographical review and systematization of the proposal's results, observation of the school and community relationship and classroom workshops. As results, a set of images and their detailed study were created, identifying Cultural Heritage with the support of the school community, presenting Heritage Education and its contributions through consecutive workshops. Finally, the experience of Heritage Education in the classroom proved to be enriching, as it brought the University and the Community closer together in strengthening ties and local identity, contributing to the exercise of Heritage-Citizenship.

Keywords: Heritage Education. Ribeirinhos. Hit by dam. Cultural heritage. Photographs

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Givanilton de Araújo Barbosa, Universidade Federal da Paraiba - UFPB

Mestre em Antropologia Social e Licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), e graduando de Pedagogia: Educação do Campo pela mesma instituição. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7215509323122028 Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6953-6204 E-mail: gab2@academico.ufpb.br

References

BRASIL. DECRETO Nº 6.040, 07 de fevereiro de 2007.Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Link de acesso: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6040.htm

BRASIL. Política de Educação do Campo. Decreto 7.352, de 4 de novembro de 2010.

Conselho de defesa dos direitos da pessoa humana: comissão especial criada pela resolução nº 26/06. Relatório das atividades de visita ao Estado da Paraíba e aos assentamentos decorrentes da implementação da barragem de acauã. Relatora: Heloisa Elaine Pigatto e relator: João Paulo de Campos Dorini. Paraíba, 07 de maio de 2007. Consultado em 12/10/2016. Link para acesso: http://www.sdh.gov.br/sobre/participacao-social/cndh/relatorios/relatorio-c.e-atingidos-por-barragens

CALDART, Roseli Salete. Elementos para a construção do Projeto Político Pedagógico da Educação do Campo. in: MOLINA, Monica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo (Organizadoras) Contribuições para a construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília-DF, 2004. (Coleção Por uma Educação do Campo, nº 5). Disponível em: http://www.nead.org.br/index.php?acao=artigo&id=27.

FERNANDES, Bernardo Mançano, MOLINA, Mônica Castagna. O campo da educação do campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de Jesus (Org.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo. 2004 (Coleção Por uma Educação do Campo, nº 5). Disponível em http://www4.fct.unesp.br/nera/ publicacoes/ArtigoMonicaBernardoEC5.pdf. 05-Jul-2005.

GEERTZ, Clifford. O saber local. Novos ensaios em Antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.

HAESBAERT, R. Identidades Territoriais. In: ROSENDAHL, Z.; CORRÊA, R. L. Manifestações da Cultura no Espaço. Rio de Janeiro: EDUERJ, 1999. cap.7, p. 169-190.

HAESBAERT, R. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 1.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004. 400p.

HAESBAERT, R. Território, Poesia e Identidade. In: HAESBAERT, R. Territórios alternativos. São Paulo: Contexto, 2006. cap.8, p. 143-158.

JUNIOR, José Ribamar Carvalho Ferreira; PENA, Fabiola da Silva; MACEDO, Thiago de Melo e LIMA, Maria do Socorro Reis. Projeto além dos muros: A educação patrimonial como base para a valorização e preservação da cultura, memória, memória e identidade da comunidade de Santa Bárbara do Pará. file:///C:/Users/User/Desktop/Downloads/355-994-1-PB.pdf%20projeto%20educa%C3%A7%C3%A3o%20patrimonial%20e%20mem%C3%B3ria%20comunidade%20Par%C3%A1.pdf

LAPLATINE, François. Aprender Antropologia. Tradução Marie-AgnèsChauvel; prefácio Maria Isaura Pereira de Queiroz. São Paulo: Brasiliense, 2007.

MATTOS, CLG. A abordagem etnográfica na investigação científica. In MATTOS, CLG.,and CASTRO, PA., orgs. Etnografia e educação: conceitos e usos [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2011. pp. 49-83. http://books.scielo.org/id/8fcfr/pdf/mattos-9788578791902-03.pdf

MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.2, p. 289-300, maio/ago. 2004.http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n2/v30n2a07.pdf

REIS, Maria José. O Movimento dos Atingidos por Barragem: atores, estratégias de luta e conquistas. Anais do II seminário nacional: Movimentos Sociais, Participação e Democracia, 25 a 27 de abril de 2007, UFSC, Florianópoles, Brasil. Nucelo de Pesquisa em Movimentos Sociais – NPMS. ISSN 1982-4602.file:///C:/Users/Aluno/Documents/MAB-MARIA%20JOS%C3%89%20REIS%20(autora).pdf

ROCHA, Thaíse Sá Freire. Refletindo sobre memória, identidade e patrimônio: as contribuições do programa de Educação Patrimonial do MAEA-UFJF. 2012.http://www.encontro2012.mg.anpuh.org/resources/anais/24/1340766055_ARQUIVO_Artigo-Anpuh.pdf

SOUZA, Edevaldo Aparecido. PEDON, Nelson Rodrigo. TERRITÓRIO E IDENTIDADE. Revista Eletrônica da Associação dos Geógrafos Brasileiros – Seção Três Lagoas Três Lagoas - MS, V 1 – n.º6 - ano 4, Novembro de 2007.https://www2.cead.ufv.br/espacoProdutor/scripts/verArtigo.php?codigo=31&acao=exibir Consultado em 10/08/2017.

SCHMIDT, Maria Luisa Sandoval; MAHFOUD, Miguel. Memória coletiva e experiência. Psicologia USP, São Paulo, 4(1/2), p. 285-298, 1993.

SILVA, Ivânia Claudia da. A fotografia como documento e sua importância na memória humana. JOÃO PESOA-PB: UFPB, 2015.

SANTOS, Mariana Corrêa dos. O conceito de “atingido” por barragens - direitos humanos e cidadania. Revista Direito e práxis. Rio de Janeiro, Vol. 06, N. 11, 2015, p. 113-140http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaceaju/article/view/12698/12409

SABALLA, Viviane Adriana. Educação patrimonial “Lugares de memória”. Revista Mouseion – Volume 1, Junho de 2007. http://repep.fflch.usp.br/sites/repep.fflch.usp.br/files/Lugares%20de%20Memoria%20SABALLA_V.pdf

Published

2024-04-22