INTENTIONALITIES IN CHOOSING A BACHELOR´S DEGREE AS A FIELD OF PROFESSIONAL ACTIVITY IN PHYSICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.46551/rn20251622500106%20Keywords:
Physical Education. Initial training. Bachelor's degree. Teaching degree.Abstract
The objective of this study was to investigate aspects involved in the choice of a bachelor's degree in Physical Education as a field of professional activity by students who were regularly enrolled in the undergraduate course in Physical Education through reactivation of enrollment after completing the first course. This study was characterized as a qualitative research carried out with students who entered the undergraduate course in Physical Education at the Federal University of Viçosa in 2019. The results showed that the students' intention is linked to better opportunities for professional activity. Notably, half of the participants admitted that they had no prior knowledge about the course at the time of enrollment. The choice of the undergraduate course was due to the lower cutoff grade compared to the bachelor's degree course. Positive experiences in internships and extension programs in basic education had a significant impact on those who expressed the desire to work in the undergraduate field. Finally, there is a need for greater reflection on the timing of enrollment in a higher education professional training course, as misinformation seems to prevail among candidates, which, in turn, may increase dropout rates at HEIs.
Downloads
References
ARIOVALDO, T. C. C.; NOGUEIRA, C. M. M. O SISU e a escolha pelas licenciaturas da Universidade Federal de Viçosa. Estudos em Avaliação Educacional, v. 32, 2021
BARDIN, L.. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições, 2011.
BOURDIEU, P.. As contradições da herança. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. (Orgs.). Escritos da educação. Petrópolis: Vozes, 1998, p. 229-237.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S.. Investigação e inovação (em educação). Pesquisar para mudar (a educação). Funchal: Universidade da Madeira, 2010.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação física. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL, V. Z.; RAMOS, V.; NASCIMENTO, J. V. Intervenção profissional nos esportes de aventura: uma perspectiva conceitual à formação e à investigação. Movimento, Porto Alegre, v. 25, p. 1-16, jan./dez, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 06/2018 - Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, edição 243, seção 1, p. 48, 19 fev. 2018.
BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2002 de 18 de fevereiro de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, seção 1, p. 31, 18 fev. 2002a.
BRASIL. Resolução CNE/CP 2/2002 de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, Seção 1, p. 9, 4 mar. 2002b.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 02/2015 de 1º de julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, Seção 1,p. 8-12, 2 jul. 2015.
CARVALHO, A. C. D.; FERREIRA, A. C. P.. A educação física na residência pedagógica: o desafio da pesquisa-ação. Anais da Jornada de Educação Física do Estado de Goiás, v. 1, n. 1, p. 446-451, 2018.
CARVALHO, B. B. A.; et al. A estrutura curricular dos cursos de graduação em educação física e o campo de atuação no mercado de trabalho: caracterização do perfil dos cursos de licenciatura e bacharelado. Jornada Internacional sobre Gestão Do Esporte, 9, 2018, Brasília. Anais [...]. Brasília: GESPORTE-DF, 2018, p. 15-25.
CERICATO, I. L. A profissão docente em análise no Brasil: uma revisão bibliográfica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 246, p. 273-89, 2016.
COSTA, C. K. S. PIBID e residência pedagógica: contribuições para formação do aluno de licenciatura em Educação Física. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
CRISTINO, A. P. R.; et al. Um olhar crítico-reflexivo sobre a formação continuada de professores de Educação Física da rede municipal de ensino de Santa Maria (RS). Revista Brasileira de Educação Física, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 45-60, 2007.
DARIDO, S. C.. Educação Física na escola: questões e reflexões. Topazio, 1999.
SANTOS, R. B.; et al. Reforma do Ensino Médio e a Educação Física: um abismo para o futuro. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 38-52, 2017.
GATTI, B.. A Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, v. 31, p. 1355-1379, 2010.
LIMA, I. S. M. S.; ANDRADE, A. I.; COSTA, N. M. V. N.. Prática pedagógica na formação inicial de professores em Cabo Verde: Perspectivas dos supervisores. Educação & Formação, v. 5, n. 1, p. 3-26, 2020.
OLIVEIRA, A. A. B.. Metodologias emergentes no ensino da educação física. Journal of Physical Education, v. 8, n. 1, p. 21-27, 1997.
FREITAS, R. G.; OLIVEIRA, M. R. F.; COELHO, H. R.. Recentes Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de graduação em educação física e disruptura na formação: apontamentos preliminares. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 17, n. 1, p. 245-253, 2019.
GUIMARÃES, A. A.; et al. Educação física escolar: atitudes e valores. Motriz, v. 7, n. 1, p. 17-22, jan./jun. 2001.
GUIMARÃES, V. S. Formação de professores: saberes, identidade e profissão. 3.ed. Campinas: Papirus, 2006.
GRAÇA, A., BATISTA, P.; QUEIRÓS, P.. A formação de professores em equação. In: SHIGUNOV, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (orgs.). Formação de professores de educação física em perspectivas: Brasil, Portugal e Espanha. São Paulo: Edições Hipótese, 2016. p. 78-110.
IMPOLCETTO, F. M.; DARIDO, S. C.. Ética como tema transversal: possibilidades de aplicação nas aulas de Educação Física Escolar. Motriz, UNESP, pág. 14-23, 200
KRUG, R. R.; IVO, A. A.; KRUG, H. N.. As lembranças significativas do tempo da educação física escolar na educação básica pelos licenciandos do CEFD/UFSM: colaborando com o “aprender a ser professor”. Simpósio Nacional de Educação Física, 27, Anais [...].2008, Cascavel.
MINAYO, M. C. S.; HARTZ, Z. M. A.; BUSS, P. M. Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 7-18, 2000.
NEPOMUCENO, V. L.; ALGEBAILE, E.. Educação básica no Brasil, trabalho docente e Pandemia. Revista Trabalho, Política e Sociedade, v. 6, n. 10, p. 193-212, 2021.
PROENÇA, F. S.. Desvalorização da Educação Física Escolar. Trabalho de Conclusão de Curso, (Graduação em Educação Física) - Faculdade de Educação e Meio Ambiente, Ariquemes, RO, 2017.
SANTOS, CARNEIRO, E, B. Confrontos e perspectivas da Educação Física escolar no ensino noturno. Efdeportes, n. 101, p.1-11, out., 2012.
SARTI, F. M.. Parceria Intergeracional e Formação Docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n.2, p. 133-152, ago. 2009.
SILVA, E. C.; MOREIRA, E. C.. O plano de trabalho de professores de Educação Física ex-participantes do PIBID/FEF/UFMT. Educação & Formação, v. 6, n. 1, 2021.
SILVA, K. V. N.. Identidade profissional: dilemas da formação em Educação Física, 58f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Uberlândia, 2021.
SOARES, Everton Rocha. Educação Física no Brasil: da origem até os dias atuais. Efdeportes, n. 169, p. 3-5, 2012.
Published
Versions
- 2025-04-22 (3)
- 2025-04-16 (2)
- 2025-04-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 RENEF

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.















