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INTENTIONALITIES IN CHOOSING A BACHELOR´S DEGREE AS A FIELD OF PROFESSIONAL ACTIVITY IN PHYSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/rn20251622500106%20

Keywords:

Physical Education. Initial training. Bachelor's degree. Teaching degree.

Abstract

The objective of this study was to investigate aspects involved in the choice of a bachelor's degree in Physical Education as a field of professional activity by students who were regularly enrolled in the undergraduate course in Physical Education through reactivation of enrollment after completing the first course. This study was characterized as a qualitative research carried out with students who entered the undergraduate course in Physical Education at the Federal University of Viçosa in 2019. The results showed that the students' intention is linked to better opportunities for professional activity. Notably, half of the participants admitted that they had no prior knowledge about the course at the time of enrollment. The choice of the undergraduate course was due to the lower cutoff grade compared to the bachelor's degree course. Positive experiences in internships and extension programs in basic education had a significant impact on those who expressed the desire to work in the undergraduate field. Finally, there is a need for greater reflection on the timing of enrollment in a higher education professional training course, as misinformation seems to prevail among candidates, which, in turn, may increase dropout rates at HEIs.

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Author Biographies

Igor Mello Soares, UFV

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa.

Jairo Atônio Paixão, Universidade Federal de Viçosa

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Educação pela Ibero-American University (2018). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (2010). Mestrado em Educação pela Ibero-American University (2018). Mestrado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Especialização em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Especialização em Pedagogia do Esporte pelas Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor da Universidade Federal de Viçosa, MG. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa na linha de pesquisa Educação pública: sujeitos e práticas. Integra o Comitê de Ética em Pesquisas com Humanos da UFV. Coordena o Curso de Licenciatura em Educação Física. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF) no Curso de Licenciatura em Educação Física no Departamento de Educação Física na Universidade Federal de Viçosa, MG. Coordena o Programa Residência Pedagógica - Educação Física, Campus Viçosa, MG.

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Published

2025-04-02 — Updated on 2025-04-16

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How to Cite

SOARES, Igor Mello; PAIXÃO, Jairo Atônio. INTENTIONALITIES IN CHOOSING A BACHELOR´S DEGREE AS A FIELD OF PROFESSIONAL ACTIVITY IN PHYSICAL EDUCATION . RENEF, [S. l.], v. 16, n. 25, p. 56–76, 2025. DOI: 10.46551/rn20251622500106 . Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/8557. Acesso em: 17 dec. 2025.

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Artigos