SÍNDROME DE BURNOUT ASSOCIADA AO NÍVEL DE ATIVIDADE FÍSICA EM PROFESSORES
DOI:
https://doi.org/10.46551/rn2025162500104Abstract
This study aimed to investigate the association between Burnout Syndrome and the level of physical activity among teachers in state schools in the municipality of Januária, Minas Gerais. This is a quantitative, descriptive, and cross-sectional research. For data collection, the Maslach Burnout Inventory (Maslach et al., 1996) and the International Physical Activity Questionnaire (Guedes et al., 2005) were used. The sample consisted of 53 teachers, both male and female. Descriptive statistics were utilized, using percentage methods for the categories (absolute frequency and relative frequency). To verify a possible association between the study variables, the parametric chi-square test was applied. The findings indicated that, in emotional exhaustion, 11.31% presented high levels of Burnout and 69.81% moderate levels. In depersonalization, 9.41% had high levels and 73.58% moderate levels. In reduced personal accomplishment, the teachers were found to have low and moderate levels of Burnout, with 15.09% and 67.92%, respectively. There was no association between the level of physical activity and the Burnout Syndrome parameters: emotional exhaustion (p=0.44), depersonalization (p=0.85), and reduced personal accomplishment (p=0.30). This study could not identify an association between the level of physical activity and Burnout Syndrome.
Downloads
References
ALMEIDA, C. V.; SILVA, C.; CENTURION, P.; CHIUZI, R. M. Síndrome de Burnout em professores: um estudo comparativo na região do Grande ABC paulista. Revista Eletrônica Gestão e Serviços, v. 2, n. 1, p. 276-291, 2011.
ALMEIDA, E. OMS inclui a síndrome de Burnout na lista de doenças do trabalho: a nova classificação do Burnout como síndrome ocupacional crônica já começa a valer neste janeiro. UFMG, 2022. Disponível em: https://ufmg.br/comunicacao/noticias/oms-inclui-a-sindrome-de-burnout-na-lista-de-doencas-do-trabalho. Acesso em: 07 set. 2023.
ALMEIDA, M. A. B. Qualidade de vida e a atividade física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 15 (150). Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/150. Acesso em: 20 out. 2022.
ARVIDSSON, I. et al. Burnout em professores: resultados quantitativos e qualitativos de um estudo de acompanhamento no sul da Suécia. BMC Saúde Pública, 19, 655, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s12889-019-6972-1. Acesso em: 07 set. 2022.
BRITO, W. F. et al. Nível de atividade física em professores da rede estadual de ensino. Revista de Saúde Pública, v. 46, n. 1, p. 104-109, fev. 2012.
CARLOTTO, M. S.; CÂMARA, S. G. Prevalence and predictors of Burnout Syndrome among public elementary school teachers. Análise Psicológica, v. 37, n. 2, p. 135-146, 2019.
CARLOTTO, M. S.; CÂMARA, S. G. Preditores da Síndrome de Burnout em professores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 11, n. 1, p. 101-110, jan. 2007.
CARLOTTO, M. S.; GRAÇA MORAES, M. D. Síndrome de Burnout e fatores associados em professores de escolas públicas e privadas. Boletim Academia Paulista de Psicologia [Online], 30(79), 329-342, 2010. ISSN: 1415-711X. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=94615412008. Acesso em: 12 set. 2022.
CNS – Conselho Nacional de Saúde. RESOLUÇÃO Nº 466, DE 12 DE DEZEMBRO DE 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 12 jun. 2022.
DAMASCENO ANTUNES, M. L.; DE MORAES, É. H. Síndrome de burnout e nível de atividade física entre professores de Educação Física. Lecturas: Educación Física Y Deportes, 22(237), 2-8, 2018. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/64. Acesso em: 12 set. 2022.
FREUDENBERGER, H. Staff Burnout. Journal of Social Issues, 30, 159-165, 1974. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x. Acesso em: 07 set. 2022.
GUEDES, D. P.; LOPES, C. C.; GUEDES, J. E. R. P. Reprodutibilidade e validade do Questionário Internacional de Atividade Física em adolescentes. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v. 11, n. 2, p. 151-158, mar. 2005.
LAYDMILLA, M. C. R. Síndrome de Burnout: as perspectivas sócio-pedagógicas na prática docente. Aparecida de Goiânia, 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia). Faculdade Nossa Senhora Aparecida, Aparecida de Goiânia. Disponível em: https://monografias.brasilescola.uol.com.br/pedagogia/sindrome-burnout-as-perspectivas-socio-pedagogicas-na-pratica-docente.htm. Acesso em: 10 set. 2022.
MASLACH, C.; JACKSON, S. E.; LEITER, M. P. The Maslach Burnout Inventory: test manual (3rd ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press, 1996. Acesso em: 10 set. 2022.
MASLACH, C.; SCHAUFELI, W. B.; LEITER, M. Job burnout. Annual Review of Psychology, v. 52, p. 397-422, 2001. Disponível em: http://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/154.pdf. Acesso em: 8 set. 2022.
MATSUDO, S. M.; MATSUDO, V. K. R.; BARROS NETO, T. L. Efeitos benéficos da atividade física na aptidão física e saúde mental durante o processo de envelhecimento. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 5, n. 2, p. 60-76, 2012. DOI: 10.12820/rbafs.v.5n2p60-76. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/1004. Acesso em: 15 jul. 2023.
NAHAS, M. V.; BARROS, M. V. G.; FRANCALACCI, V. O Pentáculo do Bem-Estar - base conceitual para avaliação do estilo de vida de indivíduos ou grupos. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 5, n. 2, p. 48-59, 2012. DOI: 10.12820/rbafs.v.5n2p48-59. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/1002. Acesso em: 20 nov. 2022.
Published
Versions
- 2025-04-16 (5)
- 2025-04-16 (4)
- 2025-04-02 (3)
- 2025-04-02 (2)
- 2025-04-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 RENEF

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.















