PSICÓLOGA OU PROFESSORA?

PISTAS PARA UMA “TERCEIRA MARGEM”

Authors

  • ANA RITA QUEIROZ FERRAZ UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
  • WILMA LUNA VASCONCELOS Escola Municipal Hildo Rocha da Trindade

DOI:

https://doi.org/10.46551/issn2179-6793RA2023v25n1_a15

Keywords:

Psicologia, Educação, Ensino

Abstract

Teacher or psychologist? Faced with the excluding duality of the issue and the paradoxes experienced on hard banks that distinguish, by force of law, the roles of teacher and psychologist, the short story “A Terceira margin do rio”, by João Guimarães Rosa, was chosen as a device to move a set of multiple and heterogeneous forces/lines/intensities to produce problematizations, when we refer to psychologists/those who teach psychology, or other disciplines. In the dialogue with Deleuze and Guattari, it is concluded that there is no single answer to the question, since a teacher-psychologist is crossed by a multiplicity of lines and connections, her work being, therefore, in the field of invention and group processes. In this way of thinking, the alternative conjunction “or”, which would govern professional performance, is replaced by assemblages and compositions that include the event produced in the group, in a group, in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

WILMA LUNA VASCONCELOS, Escola Municipal Hildo Rocha da Trindade

Graduada em Letras Vernáculas. Graduada em Psicologia. Mestra em Letras. Professora na Escola Municipal Hildo Rocha da Trindade – Ipecaetá-Ba, e do Colégio Estadual Polivalente de Santo Estêvão -Santo Estêvão-Ba.

References

BRASIL. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. Recuperado em:

<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acessado em: 08/09/2021.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. (2007) Áreas de Atuação do (a) Psicólogo (a). Resolução nº 13 / 2007. Recuperado de: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2008/08/Resolucao_CFP_nx_013-2007.pdf. Brasília. Acessado em: 08/09/2021.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências técnicas para Atuação de Psicólogas(os) na Educação Básica. Recuperado de: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2013/04/Refer%C3%AAncias-T%C3%A9cnicas-para-Atua%C3%A7%C3%A3o-de-Psicologas-os-na-educa%C3%A7%C3%A3o-b%C3%A1sica.pdf. Brasília. Acessado em: 02/07/2023.

DELEUZE, Gilles. e GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. V. 3. Rio de Janeiro, Editora 34, 1996.

DELEUZE, Gilles. e GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. V. 1. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles. e GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

DELEUZE, Gilles. O que é um dispositivo? In: DELEUZE, Gilles, O mistério de Ariana. Lisboa: Veja. Recuperado de: https://www.uc.pt/iii/ceis20/conceitos_dispositivos/programa/deleuze_dispositivo. Acessado em: 09/08/2021

DELEUZE, Gilles. e PARNET Claire. Diálogos. São Paulo: Escrita. Recuperado de: https://conexoesclinicas.com.br/wp-content/uploads/2015/12/deleuze-gilles-parnet- claire-dialogos.pdf. Acessado em: 05/07/2021.

GALLO, Silvio. Deleuze & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GALVÃO, Walnice Nogueira. Mitológica rosiana. São Paulo: Ática, 1978. (Coleção Ensaios, n. 37).

ROSA, João Guimarães. Grandes Sertões: veredas. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994. Vol II.

Rosa, João Guimarães. Primeiras Estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. (40 anos, 40 livros).

HOUAISS, Antônio. Dicionário da Língua Portuguesa. Recuperado de em: https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v6-0/html/index.php#2. Acessado em: 09/09/2021.

RIBETTO, Anelice. Experimentar a pesquisa em Educação e Ensaiar a sua Escrita. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Federal Fluminense. Programa de Pós-Graduação em Educação. Niterói: UFF, 2009.

ROCHA, Luís. Carlos. de Assis. Guimarães Rosa e a terceira margem da criação lexical. In: Mendes, L. B; Oliveira L. C. V. de (Orgs.). A astúcia das palavras – ensaios sobre Guimarães Rosa. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1998.

Published

2024-04-24