Update time? New basketball strategic-tactical-technical settings

Authors

  • Felipe Canan Universidade do Estado do Amazonas
  • Edson Hirata Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Yan Carlos Souza da Silva Universidade do Estado do Amazonas
  • André Luís Pimentel Alencar Universidade do Estado do Amazonas
  • João Paulo Melleiro Malagutti Universidade Estadual de Maringá, campus Ivaiporã

DOI:

https://doi.org/10.46551/rn2022131900070

Keywords:

basketball; strategy; tactics; technique.

Abstract

Basketball has been going through continuous processes of modification and detailing of understanding about styles of play, player roles and diversification of tactical-technical actions. With this perspective in mind, we aimed to identify and analyze new patterns of players' strategic-tactical roles, team playing styles and players' tactical-technical actions, different from what is commonly presented in traditional basketball textbooks. This is a descriptive-exploratory research with a documentary procedure. The data source consisted of all 1,795 publications from the Instagram profile specialized in basketball player analysis, called Draft Central, between September 2019 and February 2022. A total of 105 new roles/styles/actions were identified, of which 39 strategic-tactical functions, 5 styles of play and 61 tactical-technical actions. Most concern the offensive phase of the game. The number of functions/styles/actions identified corroborates the premise that basketball has been modified and detailed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Canan, Universidade do Estado do Amazonas

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR) (2002), graduação em Direito pela Universidade Paranaense (UNIPAR) (2015), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2008) e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) (2018). É professor adjunto e coordenador (2021-2023) do Curso de Licenciatura em Educação Física (oferta regular) da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Segurança Pública, Cidadania e Direitos Humanos (PPGSP) da UEA e coordenador do Grupo de Pesquisa PRÁXIS - Teoria e Prática da Educação Física (UEA/CNPq). Estuda e pesquisa a Educação Física e o esporte em perspectiva pedagógica, epistemológica e sociocultural, com ênfase nos jogos esportivos de bola, pedagogia do esporte e políticas públicas de esporte.

Edson Hirata, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (1993), Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2005) e Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2020). É Professor Titular da Universidade Tecnológica Federal do Paraná- Campus Campo Mourão. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Basquetebol, Sociologia do Esporte, História do Esporte e Gestão do Esporte. Atualmente tem assessorado a gestão de entidades esportivas por meio de acordos institucionais. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Públicas do Esporte e Lazer (GEPPOL/UEM).

Yan Carlos Souza da Silva, Universidade do Estado do Amazonas

Estudante de Educação Física UEA

André Luís Pimentel Alencar, Universidade do Estado do Amazonas

Estudante de Educação Física UEA

João Paulo Melleiro Malagutti, Universidade Estadual de Maringá, campus Ivaiporã

Doutorando em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL (2020 - 2024). Graduado em Educação Física (Licenciatura/Bacharelado) pela Universidade Estadual de Maringá (2012). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL (2015), na linha Práticas, Políticas e Produção do Conhecimento em Educação Física. Membro do Comitê Científico do Grupo de Trabalhos Temáticos de Políticas Públicas do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE) Tem interesse de pesquisa relacionado à área do Esporte Universitário.

References

ALAGAPPAN, Muthu. From 5 to 13: redefining the positions in basketball. In: 4th MIT Sloan Sports Analytics Conference. Boston, 2010. Disponível em: http://sportsagentblog.com/2010/03/02/2010-mit-sloan-sports-analytics-conference/. Acesso em: 04 set. 2021.

CAÑADAS ALONSO, María; IBÁÑEZ GODOY, Sergio José. La planificación de los contenidos de entrenamiento de baloncesto en equipos de iniciación. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, v. 6, n. 1, p. 49-65, 2010.

CANAN, Canan; MALAGUTTI, João Paulo Melleiro; HIRATA, Edson. Conteúdos técnico-táticos de ensino-aprendizagem-treinamento do basquetebol. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, v. 15, n 3, p. 235-246, 2019.

CANAN, Felipe; Malagutti, João Paulo Melleiro; HIRATA, Edson. O basquetebol em números: análise de indicadores de jogo do NBB 2018-2019. Educación Física y Ciencia, La Plata, v. 23, n. 3, e184, jul./sep. 2021.

CANAN, Felipe. O basquete 3x3 sob uma perspectiva histórico-social. In: TABORDA, Douglas dos Santos; ROCHA, Cristal Lemos Guimarães (Org.). Basquete 3x3: uma proposta de ensino-aprendizagem-treinamento ao desenvolvimento esportivo de atletas. Curitiba: Appris, 2021. p. 23-38.

CANAN, Felipe. Teoria e fundamentos do basquetebol e handebol. Curitiba: FAEL, 2020.

DE ROSE JUNIOR, Dante. Modalidades esportivas coletivas: o basquetebol. In: DE ROSE JR, Dante (Org.). Modalidades esportivas coletivas. Rio de janeiro: Guanabara Koogan, 2011. p. 113-127.

FERREIRA, Aluísio Elias Xavier; DE ROSE JÚNIOR, Dante. Basquetebol: técnicas e táticas – uma abordagem didático-pedagógica. São Paulo: EPU, 2003.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KALMAN, Samuel; BOSCH, Jonathan. NBA lineup analysis on clustered player tendencies: a new approach to the positions of basketball & modeling lineup efficiency of soft lineup aggregates. In: 14th MIT Sloan Sports Analytics Conference. Boston, 2020. Disponível em: https://www.sloansportsconference.com/conference/2020-conference. Acesso em: 04 set. 2021.

LAMAS, Leonardo; NEGRETTI, Luiz; DE ROSE JUNIOR, Dante. A análise tática ofensiva no basquetebol. In: DE ROSE JUNIOR, Dante; TRICOLI, Valmor (Org.). Basquetebol: uma visão integrada entre teoria e prática. Barueri: Manole, 2005. p. 145-172.

LEITE, Nuno; VAZ, Luis; MAÇÃS, Victor; SAMPAIO, Jaime. Percepção da importância atribuída pelos treinadores aos itens do exercício na preparação desportiva a longo prazo dos jogadores de basquetebol. Cuadernos de Psicología del Deporte, v. 9, Supple (V Congreso Ibérico de Baloncesto), p. 27, 2009.

LEITE, Nuno; SAMPAIO, Jaime; ABRANTES, Catarina; FERREIRA, António. Physical and technical components in boys’ under-16 basketball by game quarter. In: IV Iberian Congress on Basketball Research. Missoula, 2007. p. 133-136.

MARONEZE, Sergio. Basquetebol: manual de ensino. 4 ed. São Paulo: Ícone, 2018.

MIT SLOAN SPORTS ANALYTICS CONFERENCE. Mission & History. 2023. Disponível em: https://www.sloansportsconference.com/about/mission-and-history. Acesso em: 18 jan. 2023.

PAES, Roberto Rodrigues; MONTAGNER, Paulo Cesar; FERREIRA, Henrique Barcelos. Pedagogia do esporte: iniciação e treinamento em basquetebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.

PELOSINI, David; ROCHA, Fabrício Freire. Terminologia aplicada básica: ofensiva e defensiva. In: PELOSINI, David; FREITAS, Matheus Marin de (Org.). UOUS: teoria e prática do basquetebol. Curitiba: Appris, 2021. p. 109-124.

RANGEL, Wellington; UGRINOWITSCH, Carlos; LAMAS, Leonardo. Basketball players' versatility: Assessing the diversity of tactical roles. International Journal of Sports Science & Coaching, v. 14, n. 4, p. 552–561, 2019.

SALVADOR, José Luis. El deporte em occidente: historia, cultura y política. Madrid: Cátedra, 2004

SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. Unidade 2 – A Pesquisa Científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42.

TOMAÉL, Maria Inês; ALCARÁ, Adriana Rosecler; DI CHIARA, Ivone Guerreiro. Das redes sociais à inovação. Ciência da Informação., Brasília, v. 34, n. 2, p. 93-104, maio/ago. 2005.

ZITA, Christopher. Redefining positions and players in today’s NBA, using machine learning. In: The Sports Scientist, 2019. Disponível em: https://medium.com/the-sports-scientist/redefining-positions-and-players-in-todays-nba-using-machine-learning-f577e91ebb3b. Acesso em: 04 set. 2021.

Published

2023-05-24 — Updated on 2023-05-31

Versions

How to Cite

CANAN, F.; HIRATA, E.; SOUZA DA SILVA, Y. C.; PIMENTEL ALENCAR, A. L.; MELLEIRO MALAGUTTI, J. P. Update time? New basketball strategic-tactical-technical settings. RENEF, [S. l.], v. 14, n. 21, p. 67–83, 2023. DOI: 10.46551/rn2022131900070. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/6200. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos